Voor de verandering, dag 6 ;) - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Connie Paola - WaarBenJij.nu Voor de verandering, dag 6 ;) - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Connie Paola - WaarBenJij.nu

Voor de verandering, dag 6 ;)

Blijf op de hoogte en volg Connie

24 Juli 2014 | Roemenië, Cluj-Napoca

Vanmorgen vroeg vertrokken richting pata roth waar we voedselpakketten aan de kinderen uit gingen delen.
Daar is de vuilnisbelt waar veel roma's wonen en hun geld verdienen met het inzamelen van plastic. Voor 1 kilo plastic krijgen ze ongeveer 12 cent.
Onze Nederlandse buurman zou erheen rijden dus we moesten degene voor ons volgen. Dat ging natuurlijk niet zoals de bedoeling was dus halverwege moesten we hen bellen. Via de aanwijzingen die we kregen hebben we ze gelukkig wel gevonden! :P

Voor we naar de vuilnisbelt gingen kwamen we eerst in een erg armoedig deel en maakten we kennis met het echtpaar dat hulp verleent aan de mensen op de vuilnisbelt. Er werd ons gevraagd weinig tot geen foto's te maken omdat dit vaak niet op prijs werd gesteld.

Het was best een eindje lopen en je ziet echt vanalles...kinderen die zonder kleren rondlopen...mannen die bovenop de vuilniswagen springen om maar het beste stukje plastic te pakken te krijgen...dieren die mishandeld worden etc. De kinderen kwamen achter ons aan pakten onze hand vast of wilden even kroelen. Je kan aan de kinderen zien dat ze zichzelf moeten verdedigen om te kunnen overleven. Ze lopen heel stoer rond, met de armen breed en de blik in hun ogen is heel waakzaam.

Margriet (diegene die verantwoordelijke is van de organisatie) is echt moederoverste van de kinderen. Ze zorgt dat iedereen bij elkaar op de grond gaat zitten. Als ze allemaal zitten moeten ze een gebed opzeggen. Daarna mochten wij op een afstand gaan staan met de pakketjes en werden de kinderen 1 voor 1 aangewezen en mochten ze een pakketje komen halen. We moesten heel goed opletten want er zitten verschillende boefjes tussen die 2x langskomen of het uit je handen proberen te trekken. Heel bizar hoe deze mensen leven...je beseft bet alleen als je erbij bent!

Middag:
De kleding uit zeeland:) Het is iets anders gegaan dan verwacht, maar het was een mooie ervaring om de kleding uit te delen. We hebben een lokaal gebruikt voor de meidenkleding en een lokaal voor de jongens kleding. De mensen moesten boven wachten tot ze werden aangewezen door de leraar. Ze kregen een vuilniszak mee die ze halfvol mochten vullen. Binnen een uur was alles weg...je ziet de mensen blij zijn met wat ze kregen en ze bedanken ieder op hun eigen manier! Heel bijzonder.

Morgen:
Smorgens gaan we klussen in de kerk en smiddags hebben we kindermiddag! :)
We hebben er zinin!
Slaaaaplekker, Paola en Connie

• 25 Juli 2014 - 05:55

Familie Koopman:

Geweldig wat jullie doen daar meiden! Voor ons bijna niet te bevatten. Geniet nog even!

Een dikke knuffel voor tante Cola zegt Carlijn:)
    En veel liefs voor jullie allemaal!

• 25 Juli 2014 - 10:24

DeMoertjes:

Bijzonder om jullie verhalen te lezen! Jullie zijn goed bezig!
    Kus van de meiden hier!

Verslag uit: Roemenië, Cluj-Napoca

Connie

Hallooo leuk dat u onze weblog bezoekt! :) D.V. zaterdag 19 juli hopen wij te vertrekken naar Roemenië. 10 dagen lang zullen wij met stichting Gain ons richten op de meest armen van dit land, de Roma-bevolking. Dit doen wij met nog 6 andere jongeren en 2 reisleiders. Deze 10 dagen zullen wij deze weblog zoveel mogelijk proberen bij te houden, zodat jullie weten wat we deze dagen zullen ondernemen. Reacties zijn altijd leuk!:) Groetjes, Paola Ketting en Connie Moerland

Actief sinds 14 Juli 2014