Dag 5 - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Connie Paola - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Connie Paola - WaarBenJij.nu

Dag 5

Door: Connie en Paola

Blijf op de hoogte en volg Connie

23 Juli 2014 | Roemenië, Cluj-Napoca

Hallo allemaal! Het is alweer woensdag, de tijd vliegt hier! Het heeft afgelopen nacht en vandaag veel geregend.. Maar het was even gezellig met de hele groep. Vandaag zijn we weer verder gegaan aan de kerk. Alles is nu geschuurd en gelakt! We liggen zelfs voor op schema. Wij zijn rond half 11 weer meegeweest naar de bouwmarkt. We reden door heel de stad Cluj, en het was gewoon stil op de achterbank.. De verschillen zijn zo groot en het is zo anders. Overal staan half afgebouwde en oude gebouwen. Mensen proberen op straat vanalles te kopen en soms staat er achter een kraampje zelf een bed. Die mensen wonen dus gewoon op straat..
Terwijl wij in de stad waren hebben de anderen tapijt tegels gelegd in één van de huisje van de roma-bevolking. Na het middag eten was het onze beurt om af te wassen. Een afwasborstel kennen ze niet, dat is volgens hun ' echt Hollands ' :P Na dat we de afwas van ongeveer 20 personen hadden gedaan werden we gevraagd om te helpen bij het maken van voedselpakketten. Een dubbele boterham met boter en worst, een appel en een pakje sap . Deze voedselpakketten gaan we morgen ochtend op de vuilnisbelt uitdelen aan de kinderen.

Vanavond zijn we nog met de taxi naar Polus gegaan. Polus is een overdekt winkel centrum met alles er op en eraan. Heel apart als je weet dat er 5 kilo meter verder op mensen is armoede leven..

De Roma- bevolking wordt hier erg gediscrimineerd. De mannen komen daardoor haast niet aan werk. Iedereen leeft overdag meestal op straat en als we langs lopen dan roepen en zwaaien ze naar ons. Zo leuk om al die blije gezichtjes te zien als we terug zwaaien of even met ze spelen! :) Morgen hopen we dus s ochtends naar de vuilnisbelt te gaan en s middags gaan we de kleren uitdelen aan de kinderen.

Rond 5 uur ( het is hier een uur later ) hebben we met de groep een minuut stilte gehouden, uit respect voor de mensen en nabestaanden van het neergeschoten vliegtuig.. Ook hier op het nieuws kwamen er beelden van de twee gelanden vliegtuigen op Eindhoven met de lijken er in. Het is echt verschrikkelijk als je die beelden ziet...

Liefs Connie en Paola

• 24 Juli 2014 - 17:40

Ada Hage:

Hee meiden,
    Hoe is't daar in dat verre Roemenië.
    Wat zijn jullie goed bezig!!!!
    Ga vooral zo door nog een paar dagen met klussen, indrukken opdoen en de mensen wat verwennen die dit goed kunnen gebruiken.
    Buuten geweun.
    Doei

Verslag uit: Roemenië, Cluj-Napoca

Connie

Hallooo leuk dat u onze weblog bezoekt! :) D.V. zaterdag 19 juli hopen wij te vertrekken naar Roemenië. 10 dagen lang zullen wij met stichting Gain ons richten op de meest armen van dit land, de Roma-bevolking. Dit doen wij met nog 6 andere jongeren en 2 reisleiders. Deze 10 dagen zullen wij deze weblog zoveel mogelijk proberen bij te houden, zodat jullie weten wat we deze dagen zullen ondernemen. Reacties zijn altijd leuk!:) Groetjes, Paola Ketting en Connie Moerland

Actief sinds 14 Juli 2014